Silje Eriksen -
Forside Følg Bloggen Om meg Kontakt

SLITER DU MED TRENINGSMOTIVASJON?

Her har jeg skrevet ned noen tips som pleier å hjelpe meg til å få litt bedre treningsmotivasjon:

♦ Nytt treningstøy -
Er det noe som hjelper på motivasjonen så er det nytt treningstøy. Det får virkelig ræva mi i gir for å si det sånn. Hvis jeg har en lat periode hvor trening har vært nedprioritert, da hjelper det alltid å handle inn litt småplukk til treningen. Gjerne litt freshe farger og kanskje unne meg noe treningstøy jeg har hatt lyst på lenge. Jeg synes det er viktig å ha noe man føler seg bra og vel i. 



♦ Sette mål -
Det å sette mål gir hvert fall meg motivasjon. Sett gjerne et mål for hvor lenge du skal løpe intervaller eller hvor mye styrke du vil øke fra gang til gang. Man får en fantastisk herlig mestringsfølelse om man når målene. Da ønsker man bare å fortsette og fortsette.  

♦ Treningsalmanakk - 
For en liten stund siden kjøpte jeg en treningsalmanakk. Denne er kjempe grei, her kan man skrive ned både kondisjon, styrke, måltider og framtidige mål. Da kan du se framgangen din og se hva du kan forbedre. Jeg kjøpte denne i vintermånedene og den hjalp meg virkelig til å oppretteholde treningen selv på late dager.  

♦ Treningsmatte - 
Er det tiltak å gå ut i det dårlige regnværet? Hva er vel da bedre enn å ha en treningsmatte liggende hjemme? Denne har hvert fall blitt flittig brukt av meg. De dagene hvor jeg virkelig ikke orker å gå ut av huset og bare vil være hjemme, da tar jeg fram treningsmatten. Det er faktisk veldig mange øvelser man kan gjøre uten vekter. Hvis dere står fast og ikke kommer på noen øvelser, da er det bare å søke opp på youtube. Der har jeg funnet masse inspirasjon til øvelser man kan gjøre. Jeg gjør til tider leiligheten om til et lite treningsstudio. 

♦ Spise sunt -
Jeg personlig er ikke noe særlig flink til å spise sunt, men jeg har blitt flinkere. Når jeg spiser sunt får jeg av en eller annen grunn enda mer treningsmotivasjon. Jeg føler også at jeg får lettere resultater ved å opprettholde et sunnere forhold til mat. Sunn mat gir deg også mer overskudd og jeg føler man også får mer utbytte av selve treningsøkten.

♦ Inspirasjon -
Søk etter inspirasjonsbilder gjerne på instagram eller weheartit, da får man kanskje et ekstra boost til å ta på seg joggeskoene og dra på en løpetur.

♦ Lag en treningsspilleliste -
Musikk for min del har veldig mye å si når jeg skal trene. For å få fokuset vekk fra hvor tungt det er å løfte eller hvor sliten jeg er når jeg løper. Lag en spilleliste med mye dansemusikk, da lover jeg at dere får en god følelse under økten. Jeg tar meg selv ofte i å synge med eller danse mens jeg har pause mellom øktene.

Hva synes du om tipsene? 

  • WORKOUT



    Da er jeg i gang igjen med trening og om det føles godt? I dag ble det en lang økt på treningssenteret, føles ut som en evighet siden jeg sist var der. Nå er sommeren over for min del, trening skal bli en stor del av hverdagen igjen. Har trent en del i sommer også, men ikke like mye som jeg skulle ønske. I dag ble det jogging på møllen til oppvarming, deretter var hovedfokus bein, men ble litt mage i tillegg. Kjøpte litt treningstøy i USA, så det hjalp veldig på motivasjonen. Er helt forelska i Nike skoene med cheeta print, det var kjærlighet ved første blikk! ♥

  • AKTIV MANDAG

    Etter å ha hatt 2 late uker vekke fra trening er jeg endelig i gang igjen. Jeg har ikke vært frivillig vekke fra treningen hele tiden. Jeg ble nemlig skikkelig syk, forskjøla og hele pakken, så dermed fristet ikke trening før jeg ble helt frisk. Ellers så har vi hatt utrolig fint vær de siste ukene, noe som har gjort at andre ting har fristet mer enn trening. I dag tok jeg meg sammen og tok på meg treningsklærne. Jeg jogget til mosvannet, rundt mosvannet og hjem igjen. For en herlig treningsøkt. Totalt var joggeturen på en halvtimes tid og litt over 5 km lang. Perfekt treningsøkt vel og merke. Jeg håper bare jeg klarer å opprettholde joggingen framover. Jeg er glad i å trene på treningssenter, men når været blir fint og varmt, da frister jogging i naturen mer. 

    En app som hjelper veldig på motivasjonen når jeg løper er Runkeeper. Her kan du se hvor langt du løper 5.14 km, hvor lang tid du bruker 31:31 min, hva som er gjennomsnittsfarten din per km 06.06 og til slutt hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av økten 359. Du får også samlet alle tidligere treningsøkter, så kan du se tilbake om du har forbedret deg eller ikke. I mitt tilfelle har jeg fått mye bedre kondis i løpet av dette året. Sist jeg brukte app'en var for akkurat et år siden. Da brukte jeg faktisk 43 min på 5.05 km, noe som er helt sykt å se tilbake på. Jeg som jogget så mye før, hehe. Tenkte denne app'en var et godt tips til dere som trenger litt motivasjon i hverdagen slik som meg. 

    Ha en fin dag videre!

  • BODYPUMP

    Jeg har lite bloggmotivasjon for tiden, grunnen kan være at det har skjedd noe hele tiden og da er det vanskelig å ta seg tid til å skrive et innlegg. Siden sist så har jeg fått vite at jeg fikk jobben på det nye Scandic hotellet, så da starter jeg som resepsjonist i slutten av mars. Gleder meg utrolig mye, dette er jo drømmejobben. Veldig kjekt å jobbe med noe som har med det jeg studerer å gjøre. Hele helgen har jeg jobbet og så har vi hatt besøk av jentene her i leiligheten etter jobb. Det har rett og slett gått i ett kjør. På lørdag lagde vi taco med hjemmelagde lavkarbo lefser. De var helt insane gode, neste gang vi lager de, da lover jeg at jeg skal huske å legge ut oppskriften. I går dro jeg, Amanda, Nora og Kjersti på bodypump på treningssenteret. Det varte i en times tid og tiden gikk så utrolig fort. Herregud så gøy det var, anbefaler alle å teste det ut. Det var selvfølgelig slitsomt, er kjempe støl i alle muskler i kroppen, men det er veldig deilig med fullkropp styrke som er intensivt. Planen er å dra på bodypump igjen allerede på fredag, vi er frelst. Nå har jeg og Kjersti lagd hjemmelaget musli, som skal nytes til frokost. Tenker å legge ut oppskriften i morgen hvis det er godt. 



    Har du vært på bodypump før?

  • BOOTCAMP

    I går kveld dro jeg og Kjersti på treningssenteret for å teste ut bootcamp. Det første vi tenkte når vi kom inn i idrettshallen var at dette lokalet burde vi bare forlate, for der hørte vi ikke hjemme. Vi så store bildekk, tautrekking, vekter and so on. Vi skjønte ikke helt hva vi hadde begidd oss ut på. Likevel tvang jeg oss til å bli, for vi kunne jo ikke bare gå når vi hadde meldt oss på. Det var noe av det værste jeg har vært med på helt ærlig, skikkelig harde styrke- og kondis øvelser. Jeg var helt gåen i alle mulige muskler i kroppen når vi var ferdige, men jeg tror jaggu meg at vi kommer til å gjøre det igjen, fordi det var utrolig bra trening. Første gang er jo alt nytt og man må jo bare komme inn i rutinene. I dag derimot kjørte vi en rolig mageøkt. Etter trening lagde vi pizza i leiligheten, før jeg dro videre på jobb. Vi holder på med mammut forberedelser for tiden, og det er mye arbeid. Veldig mange gode bøker som kommer på salg, så gled dere. Nå skal jeg kose meg med velfortjent tv-tid og pepsi max (helt avhengig igjen, min største svakhet).
    Ha en fin kveld videre dere! 



  • TRENINGSPLAN FOR UKE 2

    Slik ser altså min treningsuke ut. Jeg har fullført 3 av 5 økter. Dette er altså årets første økter, så jeg må innrømme at jeg har blitt veldig støl i kroppen. Gleder meg til å komme inn i faste rutiner. I bunn og grunn trodde jeg at jeg kun fikk trent 3 ganger denne uken, men heldigvis fikk jeg vite at vi har korte skoledager i starten av semesteret. Dermed har tiden strukket til. Et av nyttårsforsettene mine i år er å trene minst tre ganger i uken og maks 6 ganger i uken (kroppen trenger hvile en dag). Dette skal jeg klare å opprettholde. Jeg er så heldig som har en treningsbuddy, altså Kjersti. Det er veldig greit å ha en å trene med, for jeg er en person som ikke er flink til å pushe meg selv. Så derfor gir jeg kjempe lett opp, men når jeg har noen å trene med, da klarer jeg å pushe meg selv mer. 

    Noe nytt som jeg har begynt med nå, det er at jeg har begynt å spise glutenfritt. Jeg har i over lengre tid vært plaget med vond mage, så nå skal jeg kutte ut gluten å se om det fungerer. Så da kan det være jeg kan begynne å dele litt oppskrifter på mat som jeg spiser istedenfor mat som inneholder gluten.

    Hvor mange treningsøkter har du i uken?

  • SPREK UKE

    Foreløpig er 3 av 5 treningsøkter denne uken fullført. Det vil si mandag, tirsdag og onsdags-øktene er fullført. I morgen skal vi på spinning noe som blir spennende etter en hard beinøkt i dag. Håper at jeg ikke er alt for støl i beina i morgen. Jeg og noen venninner har nemlig bestemt oss for å trene hver dag i ukedagene og så skal vi ha treningsfri i helgene. Jeg har trent ca 3-4 ganger i uken fra jeg startet på UiS, så nå har vi økt til 5. Det er deilig å trene fordi man får så mye mer energi av det. Det gjør også at vi blir mer fokusert på skolearbeidet, noe som vi trenger nå som vi nærmer oss semesterslutt. Det er kun 1 måned igjen nå, så det blir en hard måned med innleveringer og eksamen. 

    Nå nyter jeg kvelden med 90210 rullende over skjermen. Jeg er i midten av sesong 5, åhh det er så spennende. Så nå skal jeg nyte en episode til før jeg bør komme meg i drømmeland, god natt dere!

    Hvordan ser din uke ut? 




  • hits