Silje Eriksen -
Forside Følg Bloggen Om meg Kontakt

HAWAII BURGER

På torsdag mekka Nora og Kjersti Hawaii burger til oss. Dette smakte virkelig himmelsk, et veldig godt alternativ til et glutenfri og melkefri måltid. Det er også veldig enkelt å lage, for å lage karbonadene trenger du kun karbonadekjøttdeig som du kryddrer med salt og pepper. Stek de til de er gjennomstekt. I mellomtiden kutter du opp ananas som du steker i ovnen, disse blir erstatning for hamburgerbrød. Deretter tar du på det du ønsker av tilbehør. I vårt tilfelle brukte vi manchego ost, salatblad, tomat og agurk.

Har du smakt Hawaii burger før?

• GDANSK DAG 3

Siste hele dagen vi hadde startet vi med frokost etterfulgt av morgen trening i treningsrommet. Dagen før hadde både jeg og Rebecca bestilt oss spa time, siden hotellet tilbydde dette også. Vi betalte vel 130 zlati for 30 min med fokus på rygg, skuldre og nakke. Det var virkelig en etterlengtet massasje. Veldig deilig å få løst opp litt knuter i ryggen. Når du går på skole og jobber blir det mye anspenning i musklaturen. Massøren var veldig flink også, følte meg avslappet selv om det var veldig vondt i enkelte muskelknuter. Hvis du skal bo på Scandic i Gdansk, så tilbyr de mange forskjellige typer massasje. Jeg er veldig fornøyd med oppholdet, servicen var også veldig god. Etter den gode massasjen, stelte vi oss og dro med oss kameraet. Vi tenkte å tusle rundt i gatene for å ta litt bilder, en liten fotoshoot med andre ord.

Senere på dagen tenkte vi at vi skulle ta oss en tur tilbake til Galeria Baltica, siden jeg ikke klarte å få en regnjakke og bukse ut av hodet. Det eneste minuset med begge to var at de var litt for store i strl og de hadde ikke mindre strl. Så vi bestilte Taxi gjennom hotellet som vanlig og tenkte vi skulle dra til kjøpesenteret. Da vi satte oss i taxien spurte taxisjoføren oss om hvor vi skulle, så sa vi Galeria Baltica. Vi nevnte blant annet at vi hadde vært der en gang tidligere også, så fortalte han oss om et enda større kjøpesenter som var i Gdynia. Det var ca.10 km lengre, ikke så langt unna det andre kjøpesenteret. Så spurte han om vi kunne tenke oss dit i stedet. Noe vi selvfølgelig sa ja til. De skulle nemlig ha alle de butikkene + enda flere. Så da dro vi videre til det andre kjøpesenteret. Dette var gigantisk. I tillegg hadde de Starbucks, så da var jeg i himmelen. Jeg fant Pull&Bear, og gjett hva de hadde? Verdens fineste bukse i en strl mindre, kan tro jeg var overlykkelig. Er det noe jeg har kjøpt mye av på turen så har det vært bukser. Jeg har jo nesten ingen bukser som passer lengre, fordi de har blitt for stor. Nå har jeg endelig bukser som sitter fint. Shoppet ikke så mye på dette kjøpesenteret, mest fordi vi var litt shoppinglei. Ikke at jeg kan tro at det er mulig, men jo, selv jeg blir lei av shoppe. De hadde ikke regnjakken, men det var buksen jeg helst ville ha, så jeg var fornøyd. Siden det var søndag stengte senteret 20.00. Så vi ringte taxisjoføren vår og han hentet oss samme sted som han slapp oss av. For en snill taxisjofør. Jeg og Rebecca hadde forskjellig fly mandag morgen. Rebecca måtte dra halv fem om morningen og jeg måtte ikke dra før 10 om morningen. Så taxisjoføren tilbydde å hente meg mandag morgen og kjøre meg til flyplassen. Noe jeg selvfølgelig sa ja til. Han slapp oss av i sentrum og vi dro tilbake igjen til Thai restauranten fra dagen før. Her hadde de så mye jeg kunne spise siden de brukte lite gluten og melk i rettene sine. Vanemennesket som jeg er, bestilte jeg selvsagt det samme som dagen før. Skulle seriøst ønske jeg kunne spise det hver eneste dag. Det var så godt. På kvelden dro vi tilbake til hotellet og pakket klar kofferten. Så tok vi på en film «Neighbours» og koste oss med godis igjen. Fin avslutning på en helt fantastisk fin tur med bestie.

• GDANSK DAG 2

Det var deilig å sove ut etter en lang dag i forveien. Vi sov så lenge vi kunne før vi dro ned i frokostsalen. Her var det godt utvalg for de som ikke har matallergier, men ikke fullt så godt utvalg for meg. Jeg skal innrømme at det var lite jeg kunne spise. Heldigvis hadde de litt frukt, salat og skinkepålegg. De hadde også glutenfritt brød som jeg spurte etter, men dette var så tørt at jeg holdt på å brekke meg. Etter frokosten dro vi direkte til et outlet utenfor byen. Her fant vi blant annet butikker som solgte Nike, Asics, Converse, Hunter, Addidas, and so on. Vi brukte vel 2-3 timer her før vi kjente at vi var litt lei av shopping.

Da vi kom tilbake igjen til byen dro vi rundt i gatene. Det var mye fint å se, mange fine bygninger og gater. Etter en god stund satt vi oss ned på Costa for å få i oss litt energi, nemlig kaffe. Costa sin kaffe er ikke like god som Starbucks, men et godt alternativ når man ikke finner Starbucks. Etter en etterlengtet pause, dro vi videre for å se i gatene. Vi tok blant annet en tur innom Hard Rock Cafe sin shop. Rebecca samler nemlig på t-skjortene fra alle byene/landene hun er i. Så jeg fant ut at det var på tide å kjøpe min første? Grunnen til at jeg kjøpte den var vel mest på grunn av at mye av pengene for t-skjorten gikk til veldedighet på Barabados og at Rihanna var signaturartisten. Da var jeg egentlig solgt.

Etter mye sightseeing, dro vi innom kjøpesenteret Madison. Her var det litt butikker som vi likte, men gikk ikke helt bananas. Da vi var ferdige med enda mer shopping dro vi tilbake igjen til hotellet, stelte oss og dro ut for å spise. På vei ned til sentrum gikk vi en stor omvei. Vi var sikker på at vi gikk i riktig retning, men neida. Vimser på tur? Til slutt fant vi hvert fall fram og vi fant en veldig god Thai restaurant. Herregud de hadde god mat. Jeg spiste risnudler med scampi, peanøtter og en veldig god saus. Jeg ble helt forelsket i den matretten. Noe av det beste jeg har smakt. Senere på kvelden dro vi i gymmen på hotellet å trente og så hadde vi filmkveld med godis i hotellsengen. Veldig fin avslutning på lørdagskvelden.

• ROCKA ANTREKK

/ Jakke & Skjørt - H&M / T-skjorte - Sinsay / Sko - Toms / Veske - Forever21 / Klokke - Casio /

Hva synes du?

• GDANSK DAG 1

Klokken slo 6.20 og alarmen gikk av. Jeg måtte presse opp øynene, hadde så vidt fått søvn denne natten. Heldigvis hadde jeg pakket kvelden før. Jeg hev i meg litt frokost og så var det rett avgårde til flyplassen. Flyet gikk og etter 40-45 minutter ankom jeg Oslo. Her skulle jeg møte Rebecca som tok flyet fra Trondheim. Tiden gikk og det nærmet seg boarding. Rebecca var enda ikke kommet. Til slutt fikk jeg melding at hun endelig hadde landet, men måtte sjekke inn bagasjen på nytt i Oslo. Det var da kun 20 minutter igjen til boarding og begge var stresset. Flyet hennes skulle egentlig gå direkte til Oslo, men de fikk beskjed på flyet at de måtte innom Kristiansund på veien. Dermed ble flyet veldig forsinket. Idet vi skulle boarde kom Rebecca løpende. Herregud, stakkars jente. Heldigvis rakk hun flyet. Når vi satt oss på flyet pratet vi i ett sett og plutselig var vi fremme. Føles ut som vi hadde bare flydd i 20 minutter. Da vi ankom flyplassen tok vi en taxi til hotellet. Det var utrolig billig med taxi, tror vi betalte 100 kr med tips.
    Vi sjekket oss inn på Scandic sitt hotell, som ligger veldig greit til. Gå avstanden til gamlebyen er maks 10 minutter. Ved innsjekk fikk vi vite at frokost var inkludert i staff pris. Jeg som var forberedt på at det ikke var det, så da sparte vi enda mer penger. Veldig fornøyd med det. De tilbyr også spa, sauna og gratis trening i gymmen 24/7. Hotellrommet er helt enkelt, men god størrelsel til to personer og de har minibar. Da vi ankom hotellrommet var vi veldig trøtt, men vi stelte oss og dro til et kjøpesenter utenfor byen som heter Galeria Baltica. Her finner man mange butikker og det er flere etasjer høyt. Favorittene var nok Pull&Bear, Stradivarius, Bershka. Etter noen timer med shopping slo vi oss ned på Starbucks og bestilte oss en frappucino. Åhh det var etterlengtet, slukte den ned på 1-2-3. Da vi var ferdige med frappucinoen dro vi videre rundt i flere butikker. Kan tro lommeboken fikk gjennomgå. Jeg fant hvert fall veldig mye fint.

Etter shoppingen skulle vi ta Taxi tilbake igjen til hotellet. Vi gikk ut igjen der vi ble sluppet av på vei til kjøpesenteret. Både jeg og Rebecca fikk en dårlig følelse på taxiene, det kom en mann mot oss og sa «Ta den taxien». Så vi gikk bort og spurte om prisen, han svarte 46 zlati. Vi bare «bullshitt». Vi betalte nemlig 16 på vei innover, selvsagt er det dyrere litt senere på dagen men ikke så mye dyrere. Dessuten hadde vi allerede en dårlig følelse på de, så når de at på til prøvde å lure oss til å betale mer. Nei, da ville vi heller gå inn igjen å finne en annen løsning. Så vi tuslet inn igjen på senteret og spurte en på kundeservice om hvor vi burde gå for å få tak i en Taxi. Hun forklarte oss at den ene siden av bygget tar taxiene mer penger enn på den andre siden av senteret. Så vi gikk på andre siden og betalte betydelig mye mindre. Ikke at 46 zlati er mye penger i utgangspunktet, for det er det ikke. Det er ca. 92 kr, men lureri finner vi oss ikke i. På kvelden tok vi oss en tur i gamlebyen og gikk på en fin restaurant. Her spiste jeg biff med salat og potetbåter, det var kjempe godt. Rebecca spiste fisk med samme tilbehør. Her var prisen litt dyrere enn andre restauranter, men det var vell verd det. Etter en lang dag var vi begge trøtte, så det tok ikke lange tiden før vi sovnet da vi kom tilbake til hotellet.

• GDANSK ANTREKK

// Skinnjakke - H&M // Shorts, topp og veske - Forever21 // Sko - Toms //

Hva synes du?

• EGON

God kveld!

Dagen i dag startet med en tur på treningssenteret med Kjersti. En liten tur på møllen etterfulgt av styrke i bein, herlig start på dagen. Deretter dro vi i forelesning, nok en dag med Finans. Det blir bare mer og mer innviklet jo mer vi kommer inn i faget. Vi holder på med skatt, innføring i regnskap, and so on. Dette er vistnok det vanskeligste i hele faget. Etter skolen dro vi hjem, så litt på tv-serier. Har begynt å se "The Secret Life Of An American Teenager", var helt greit i starten, men nå er jeg hekta. Skikkelig seriefreak med andre ord. I syv tiden møtte jeg Gøril, vi hadde avtalt å gå ut å spise. Kjempe kjekt som alltid, prata og lo i flere timer. Tiden gikk kjempe fort, som alltid. Jeg spiste tacoplatter og hun spiste italiensk pizza. Det var utrolig godt som alltid. Skulle virkelig ønske jeg tålte gluten, for den pizza´en så himmelsk ut. Nå avrunder jeg kvelden med litt mer serietitting før jeg inntar sengen. Nå er det faktisk kun 2 dager igjen til Gdansk, begynner å få REISEFEBER, gleder meg sinnsykt til jentetur med Rebecca.

Hva har du gjort i dag?

• SØTPOTET PIZZA - SUNN, GLUTENFRI & MELKEFRI

I dag tok jeg og roomiene å lagde hjemmelaget pizza. For en fin måte å starte uken på. Det som er så bra med denne pizza´en er at den er sunn, glutenfri og melkefri. Bedre får du det ikke etter min mening. MÅ prøves!

Til pizzabunn trenger du:
    - 350 gram søtpotet
    - 1 egg
    - 100 g jyttemel
    - Litt krydder (tilsett det du selv synes passer)

Del søtpotetene i 4-6 biter og mikrobak de i 6-8 minutter. Fjern skallet og mix dette sammen med alt det tørre, gjerne i en mixer eller med stauker. Den skal nemlig være helt klumpfri. Så smører du den utover bakebrettet, har den i ovnen ca 12-14 minutter på 200 grader. Mens den er i ovnen kan du gjerne steke karbonadekjøttdeig, kutte opp grønnsaker og raspe ost.

Når bunnen er tatt ut av ovnen, lar du den kjøle seg ned litt før du tar på tomatpurre og resten av ingrediensene. Vi valgte å toppe med karbonadekjøttdeig, rødløk og manchego ost (Denne osten er melkefri). Deretter setter du den inn igjen i ovnen til osten har blitt litt gyllen. Når den er ferdig og tatt ut av ovnen, topper du den med ruccola.

Herregud får vann I munnen av å se på bildene, denne pizza´en smakte himmelsk. Skal absolutt lages igjen, tror det blir denne pizza´en framfor all annen pizza i framtiden. Nora ble inspirert av oppskriften på >denne bloggen<.

Har du laget søtpotetpizza før?

• GOD START PÅ UKEN

God formiddag solstråler!

Dagen min startet allerede klokken 7 i morges. Da var det bare å hive på seg klærene, mixe klar en smoothie til skolen og hive i seg et knekkebrød som frokost. Skolen starter nemlig klokken 8.15 hver mandag morgen.  Før skolen rakk vi heldigvis en tur innom SiS bokcafé, der selger de nemlig verdens beste kaffelatte med soyamelk&karamell, mhhh *vann i munnen*. Om mandager er det finans i kun to timer, men i dag klarte jeg så vidt å holde øynene åpen. Når kaffien endelig hadde kicka inn, klarte jeg å få med meg for så vidt det viktigste som vi hadde gått igjennom hele timen. Han repeterte heldigvis gang på gang. Krysser fingrene for at det sitter inne i hodet. Etter skolen merket jeg at energien var lavt nede, heldigvis stod trening på planen. Vi dro direkte bort til SiS sportsenter, der jogga jeg som oppvarming og så tok vi magestyrke. I dag testet jeg ut noen nye øvelser med ball, i stedet for å alltid gjøre de samme tingene. Jeg vurderer å skaffe meg PT trener nå framover. Det er viktig når man trener mye at man gjør ting riktig. Derfor kunne litt veileding både innen trening og kosthold hjulpet mye på motivasjon. Dessuten så har de student-tilbud nå, så hvorfor ikke slå til? Jeg får se hva det blir til, men tror det er en god ide. Resten av dagen har jeg egentlig ingen planer, har nemlig fri i dag fra jobb. Jeg og roomiene skal lage en ny type pizza i dag med søtpotetbunn og karbonadedeig som topping, veldig spent på resultatet. Hvis oppskriften er god så legger jeg den muligens ut på bloggen. Jeg håper været holder seg i dag, for da hiver jeg kanskje på meg treningstøyet igjen og tar en løpetur.

Hva er dine planer for dagen?

• UPDATE

Heisann og hoppsan kjære lesere!

Dagene går så utrolig fort, det føles ut som uken nettopp startet og nå er det plutselig helg. Dagene har gått for så vidt i det samme, skole - trening og jobb. Finans er faktisk et veldig kjekt fag, hvert fall når man forstår hva det går i. Denne uken føler jeg at jeg har lært mye og håper det fortsetter i disse baner. Jeg synes ikke det er et ork å gå på skolen og det er en veldig god ting. Kan være treningen som påvirker overskuddet og all energien. Jeg skal hvert fall prøve å fortsette disse gode treningsrutinene jeg har kommet inn i. På onsdag varierte jeg og jentene treningen litt, da vi var ferdige på skolen dro vi på fjelltur med Tayla. Det var veldig kjekt. Vi dro til Sandnes og gikk opp Dalsnuten, ikke noe særlig lang tur, men fin tur var det absolutt. Da vi kom hjem lagde vi hjemmelaget lasange, glutenfri med soyaprodukter. Det smakte helt himmelsk, neste gang vi lager det skal jeg slenge ved oppskrift til dere. Nå er det helg, noe som vil si treningsfri og for min del, jobbing. Av og til må man ta pause fra festligheter, sist helg hadde vi nemlig fest i heimen. Tenkte jeg skulle slenge ved noen bilder. Det var som alltid veldig god stemning, blir nok ikke alt for lenge til neste gang.

Hva har du gjort i det siste?

• DAGENS CRAVING

Classic Sheffield Lady >Her< og Classic Cardiff Lady finner du >Her<

Er det noe jeg har hatt lyst på lenge, så er det en Daniel Wellington klokke. Denne klokken er bare helt fantastisk og ville tatt seg så godt ut på armen. Jeg er veldig glad i klokker og jeg har siklet etter denne i godt over et år. Jeg vurderer sterkt å innvestere i den.

Akkurat nå kan man nemlig få 15% avslag ved å bruke koden NETAVISEN15.

Hva synes du om Daniel Wellington sine klokker?

• FAVORITT TV-SERIER

6 tv-serier som jeg er veldig fan av. Det er kanskje tydelig at jeg liker serier med mye drama og blir kategorisert som "jentete". Det er hvert fall disse seriene jeg finner mest underholdende for tiden. De fleste seriene her venter jeg på nye episoder, og kan ikke si jeg liker å vente. Mistresses kom heldigvis akkurat ut med ny episode i dag og jeg kunne ikke blitt mer glad.

Har du en tv-serie å anbefale?