Silje Eriksen -
Forside Følg Bloggen Om meg Kontakt

GDANSK DAG 3

Siste hele dagen vi hadde startet vi med frokost etterfulgt av morgen trening i treningsrommet. Dagen før hadde både jeg og Rebecca bestilt oss spa time, siden hotellet tilbydde dette også. Vi betalte vel 130 zlati for 30 min med fokus på rygg, skuldre og nakke. Det var virkelig en etterlengtet massasje. Veldig deilig å få løst opp litt knuter i ryggen. Når du går på skole og jobber blir det mye anspenning i musklaturen. Massøren var veldig flink også, følte meg avslappet selv om det var veldig vondt i enkelte muskelknuter. Hvis du skal bo på Scandic i Gdansk, så tilbyr de mange forskjellige typer massasje. Jeg er veldig fornøyd med oppholdet, servicen var også veldig god. Etter den gode massasjen, stelte vi oss og dro med oss kameraet. Vi tenkte å tusle rundt i gatene for å ta litt bilder, en liten fotoshoot med andre ord.

Senere på dagen tenkte vi at vi skulle ta oss en tur tilbake til Galeria Baltica, siden jeg ikke klarte å få en regnjakke og bukse ut av hodet. Det eneste minuset med begge to var at de var litt for store i strl og de hadde ikke mindre strl. Så vi bestilte Taxi gjennom hotellet som vanlig og tenkte vi skulle dra til kjøpesenteret. Da vi satte oss i taxien spurte taxisjoføren oss om hvor vi skulle, så sa vi Galeria Baltica. Vi nevnte blant annet at vi hadde vært der en gang tidligere også, så fortalte han oss om et enda større kjøpesenter som var i Gdynia. Det var ca.10 km lengre, ikke så langt unna det andre kjøpesenteret. Så spurte han om vi kunne tenke oss dit i stedet. Noe vi selvfølgelig sa ja til. De skulle nemlig ha alle de butikkene + enda flere. Så da dro vi videre til det andre kjøpesenteret. Dette var gigantisk. I tillegg hadde de Starbucks, så da var jeg i himmelen. Jeg fant Pull&Bear, og gjett hva de hadde? Verdens fineste bukse i en strl mindre, kan tro jeg var overlykkelig. Er det noe jeg har kjøpt mye av på turen så har det vært bukser. Jeg har jo nesten ingen bukser som passer lengre, fordi de har blitt for stor. Nå har jeg endelig bukser som sitter fint. Shoppet ikke så mye på dette kjøpesenteret, mest fordi vi var litt shoppinglei. Ikke at jeg kan tro at det er mulig, men jo, selv jeg blir lei av shoppe. De hadde ikke regnjakken, men det var buksen jeg helst ville ha, så jeg var fornøyd. Siden det var søndag stengte senteret 20.00. Så vi ringte taxisjoføren vår og han hentet oss samme sted som han slapp oss av. For en snill taxisjofør. Jeg og Rebecca hadde forskjellig fly mandag morgen. Rebecca måtte dra halv fem om morningen og jeg måtte ikke dra før 10 om morningen. Så taxisjoføren tilbydde å hente meg mandag morgen og kjøre meg til flyplassen. Noe jeg selvfølgelig sa ja til. Han slapp oss av i sentrum og vi dro tilbake igjen til Thai restauranten fra dagen før. Her hadde de så mye jeg kunne spise siden de brukte lite gluten og melk i rettene sine. Vanemennesket som jeg er, bestilte jeg selvsagt det samme som dagen før. Skulle seriøst ønske jeg kunne spise det hver eneste dag. Det var så godt. På kvelden dro vi tilbake til hotellet og pakket klar kofferten. Så tok vi på en film «Neighbours» og koste oss med godis igjen. Fin avslutning på en helt fantastisk fin tur med bestie.

• GDANSK DAG 2

Det var deilig å sove ut etter en lang dag i forveien. Vi sov så lenge vi kunne før vi dro ned i frokostsalen. Her var det godt utvalg for de som ikke har matallergier, men ikke fullt så godt utvalg for meg. Jeg skal innrømme at det var lite jeg kunne spise. Heldigvis hadde de litt frukt, salat og skinkepålegg. De hadde også glutenfritt brød som jeg spurte etter, men dette var så tørt at jeg holdt på å brekke meg. Etter frokosten dro vi direkte til et outlet utenfor byen. Her fant vi blant annet butikker som solgte Nike, Asics, Converse, Hunter, Addidas, and so on. Vi brukte vel 2-3 timer her før vi kjente at vi var litt lei av shopping.

Da vi kom tilbake igjen til byen dro vi rundt i gatene. Det var mye fint å se, mange fine bygninger og gater. Etter en god stund satt vi oss ned på Costa for å få i oss litt energi, nemlig kaffe. Costa sin kaffe er ikke like god som Starbucks, men et godt alternativ når man ikke finner Starbucks. Etter en etterlengtet pause, dro vi videre for å se i gatene. Vi tok blant annet en tur innom Hard Rock Cafe sin shop. Rebecca samler nemlig på t-skjortene fra alle byene/landene hun er i. Så jeg fant ut at det var på tide å kjøpe min første? Grunnen til at jeg kjøpte den var vel mest på grunn av at mye av pengene for t-skjorten gikk til veldedighet på Barabados og at Rihanna var signaturartisten. Da var jeg egentlig solgt.

Etter mye sightseeing, dro vi innom kjøpesenteret Madison. Her var det litt butikker som vi likte, men gikk ikke helt bananas. Da vi var ferdige med enda mer shopping dro vi tilbake igjen til hotellet, stelte oss og dro ut for å spise. På vei ned til sentrum gikk vi en stor omvei. Vi var sikker på at vi gikk i riktig retning, men neida. Vimser på tur? Til slutt fant vi hvert fall fram og vi fant en veldig god Thai restaurant. Herregud de hadde god mat. Jeg spiste risnudler med scampi, peanøtter og en veldig god saus. Jeg ble helt forelsket i den matretten. Noe av det beste jeg har smakt. Senere på kvelden dro vi i gymmen på hotellet å trente og så hadde vi filmkveld med godis i hotellsengen. Veldig fin avslutning på lørdagskvelden.

• GDANSK DAG 1

Klokken slo 6.20 og alarmen gikk av. Jeg måtte presse opp øynene, hadde så vidt fått søvn denne natten. Heldigvis hadde jeg pakket kvelden før. Jeg hev i meg litt frokost og så var det rett avgårde til flyplassen. Flyet gikk og etter 40-45 minutter ankom jeg Oslo. Her skulle jeg møte Rebecca som tok flyet fra Trondheim. Tiden gikk og det nærmet seg boarding. Rebecca var enda ikke kommet. Til slutt fikk jeg melding at hun endelig hadde landet, men måtte sjekke inn bagasjen på nytt i Oslo. Det var da kun 20 minutter igjen til boarding og begge var stresset. Flyet hennes skulle egentlig gå direkte til Oslo, men de fikk beskjed på flyet at de måtte innom Kristiansund på veien. Dermed ble flyet veldig forsinket. Idet vi skulle boarde kom Rebecca løpende. Herregud, stakkars jente. Heldigvis rakk hun flyet. Når vi satt oss på flyet pratet vi i ett sett og plutselig var vi fremme. Føles ut som vi hadde bare flydd i 20 minutter. Da vi ankom flyplassen tok vi en taxi til hotellet. Det var utrolig billig med taxi, tror vi betalte 100 kr med tips.
    Vi sjekket oss inn på Scandic sitt hotell, som ligger veldig greit til. Gå avstanden til gamlebyen er maks 10 minutter. Ved innsjekk fikk vi vite at frokost var inkludert i staff pris. Jeg som var forberedt på at det ikke var det, så da sparte vi enda mer penger. Veldig fornøyd med det. De tilbyr også spa, sauna og gratis trening i gymmen 24/7. Hotellrommet er helt enkelt, men god størrelsel til to personer og de har minibar. Da vi ankom hotellrommet var vi veldig trøtt, men vi stelte oss og dro til et kjøpesenter utenfor byen som heter Galeria Baltica. Her finner man mange butikker og det er flere etasjer høyt. Favorittene var nok Pull&Bear, Stradivarius, Bershka. Etter noen timer med shopping slo vi oss ned på Starbucks og bestilte oss en frappucino. Åhh det var etterlengtet, slukte den ned på 1-2-3. Da vi var ferdige med frappucinoen dro vi videre rundt i flere butikker. Kan tro lommeboken fikk gjennomgå. Jeg fant hvert fall veldig mye fint.

Etter shoppingen skulle vi ta Taxi tilbake igjen til hotellet. Vi gikk ut igjen der vi ble sluppet av på vei til kjøpesenteret. Både jeg og Rebecca fikk en dårlig følelse på taxiene, det kom en mann mot oss og sa «Ta den taxien». Så vi gikk bort og spurte om prisen, han svarte 46 zlati. Vi bare «bullshitt». Vi betalte nemlig 16 på vei innover, selvsagt er det dyrere litt senere på dagen men ikke så mye dyrere. Dessuten hadde vi allerede en dårlig følelse på de, så når de at på til prøvde å lure oss til å betale mer. Nei, da ville vi heller gå inn igjen å finne en annen løsning. Så vi tuslet inn igjen på senteret og spurte en på kundeservice om hvor vi burde gå for å få tak i en Taxi. Hun forklarte oss at den ene siden av bygget tar taxiene mer penger enn på den andre siden av senteret. Så vi gikk på andre siden og betalte betydelig mye mindre. Ikke at 46 zlati er mye penger i utgangspunktet, for det er det ikke. Det er ca. 92 kr, men lureri finner vi oss ikke i. På kvelden tok vi oss en tur i gamlebyen og gikk på en fin restaurant. Her spiste jeg biff med salat og potetbåter, det var kjempe godt. Rebecca spiste fisk med samme tilbehør. Her var prisen litt dyrere enn andre restauranter, men det var vell verd det. Etter en lang dag var vi begge trøtte, så det tok ikke lange tiden før vi sovnet da vi kom tilbake til hotellet.